Et arbeidsplasskonsept er en integrert beskrivelse av organisasjonens strategiske mål, arbeidsprosesser og behov, samt de fysiske løsningene som trengs for å støtte disse.

Arbeidsplasskonsept

Et arbeidsplasskonsept omfatter ofte arbeidsmiljø, kultur, organisering, fysiske løsninger, teknologi, ytre arbeidsformer, samhandling, kommunikasjon, ledelse, behov og preferanser. Målet er å skape et arbeidsmiljø som fremmer trivsel, produktivitet og samarbeid blant de ansatte, og som er i tråd med organisasjonens verdier og mål.

Arbeidet mot et godt arbeidsplasskonsept består av strategisk arbeid, kartlegginger, analyser og brukermedvirkning. Et arbeidsplasskonsept danner et godt grunnlagt for utvikling av et rom- og funksjonsprogram.

Rom- og funksjonsprogram

Grunnlaget for utforming. Rom- og funksjonsprogram er en viktig del av første fase av et prosjekt, og danner grunnlaget for utforming av fysiske løsninger. Det er viktig at programmeringen ivaretar organisasjonens strategiske behov, brukernes nåværende behov og ser behovene i et fremtidsrettet perspektiv.