Våre tjenester


Mellomrom Arkitekturpsykologi er et ledende fagmiljø på kontorløsninger. Rådgivere og interiørarkitekter møter organisasjoner i alle faser av utvikling, tilpasning og gjennomføring av kontorløsninger.

  • Våre erfarne rådgivere forstår effekten av arkitekturen på organisasjonen. Det innebærer bruk av det fysiske miljø som virkemiddel i organisasjonsutvikling og ledelse.

    Arbeidsplassrådgivere arbeider tverrfaglig og skaper synergier mellom arkitektur og organisasjonsutvikling. Rådgiverne er også kompetente prosjektledere. Alt dette gir et godt grunnlag for at både ledelse og ansatte blir fornøyd med medvirkning, organisasjonsutvikling og ferdige løsninger.

    Vi kan bistå med alt du ikke trodde du måtte vite om arbeidsplassutvikling, fra endringsledelse og organisasjonsutvikling, til prosjektledelse og flytteprosesser.

  • Interiørarkitektene i Mellomrom er spesialister på gode arbeidsplasser. Vi har et solid kunnskapsgrunnlag fra forskning på arbeidsplasser, trivsel og estetikk. Vi vet hva som kreves av oss og av kundene våre, og hvilken verdiskapning vi kan tilrettelegge for.

    Vi kan bistå i alle faser av både større og mindre prosjekt. Fra enkle inspirasjonsmetoder og ommøbleringsoppdrag til arealanalyser, tegningsarbeid, oppfølging på byggeplass og ferdigstilling.

    Vi kan også bistå som en sparringspartner for leietaker i etablerte prosjekter, samt analyser og mulighetsstudier.

    Vårt oppdrag er å designe funksjonelle, estetiske, og bærekraftige løsninger som overholder alle nødvendige tekniske og forskriftsmessige krav. Brukermedvirkning innebærer at vi tilpasser løsningene til brukerbehov og preferanser slik at ansatte blir inspirert og føler eierskap til den ferdige løsningen.

  • Et arbeidsplasskonsept er en integrert beskrivelse av organisasjonens strategiske mål, arbeidsprosesser og behov, samt de fysiske løsningene som trengs for å støtte disse.

    • Omfatter ofte arbeidsmiljø, kultur, organisering, fysiske løsninger, teknologi, ytre arbeidsformer, samhandling, kommunikasjon, ledelse, behov og preferanser.

    • Målet er å skape et arbeidsmiljø som fremmer trivsel, produktivitet og samarbeid blant de ansatte, og som er i tråd med organisasjonens verdier og mål.

    • Arbeidet mot et godt arbeidsplasskonsept består av strategisk arbeid, kartlegginger, analyser og brukermedvirkning.

    • Et arbeidsplasskonsept danner et godt grunnlagt for utvikling av et rom- og funksjonsprogram.

  • Mellomrom tilbyr prosjektledelse og prosjektstøtte gjennom alle faser av et arbeidsplassrelatert prosjekt. Fra tidligfase gjennom anskaffelser og innkjøp, innflytting og flyttekoordinering, kommunikasjonsplaner og oppfølging i etterkant av flytting.

  • En viktig suksessfaktor er å få de ansatte med i utviklingen av nye arbeidsplasser. Her opplever vi at vår tilnærming med en tydelig organisasjonskompetanse, gir oss en sterk troverdighet.


    Vi bruker en kombinasjon av metoder som er kartleggende og medvirkende, og anbefaler å involvere flest mulig av de ansatte til ulike metoder for å få gode representative og engasjerende data.

    Vi fokuserer på at produktiviteten skal økes og at de ansatte skal trives, innenfor de rammer som er satt av prosjektet.

Pakker


Konseptutvikling interiør

  • Vi utarbeider et forslag til hvordan identitet kan visualiseres i et unikt og inspirerende interiør, i tett samarbeid med dere.

    • Konseptverksted med 4-10 ansatte

    • Presentasjon med farger, noen utvalgte møbler, tekstiler og interiør

SMAP mulighetsstudie

  • En mulighetsstudie er en analyse og uttegningsøvelse som utføres for å vurdere mulighetene og begrensningene i en fysisk løsning. Studien gir et godt utgangspunkt for å diskutere mulighetsrommet, og evaluere løsningenes egnethet.

    • Arealanalyse

    • Uttegning av planløsning med møbleringsforslag

    • Overordnede regnestykker for hvordan løsningene vil fungere i praksis

    • Enkle illustrasjoner over utvalgte rom og soner


    Med utgangspunkt i mulighetsstudien kan dere avklare hvorvidt en løsning vil fungere eller ikke, avklare grad av omfang og kostnadsberegne tiltak.

Reaktivering av kontoret

  • En reaktivering av kontoret er et nyttig verktøy for å raskt kunne gjøre fysiske tilpasninger på arbeidsplassen som optimaliserer eksisterende løsning. Her utnyttes de ressursene man allerede har tilgjengelige i form av romløsninger og løst inventar.

    • Befaring i lokalene med ledere og et utvalg ansatte

    • Avdekke behov og utfordringer i dagens løsning

    • Enkle skisser med forslag til utbedring som er forankret i SMAP prinsipper

    • Gjennomgang av tips til ommøblering med generelle tips til fargesetting og materialbruk

    Aktivitetene i denne tjenesten strekker seg over to dager

    Dag 1: Fysisk befaring

    Dag 2: Gjennomgang av forslag på stedet med mulighet for å teste ommøblering fysisk

Inspirasjonsbefaringer

  • Bli med Mellomrom på inspirasjonsbefaringer på 3 ulike lokasjoner. Befaringen avsluttes med lunsj på kontoret vårt i Bergen eller Oslo.

    • Befaring på 3 lokasjoner med 5-10 ansatte

    • Lunsj med idémyldring og oppsummering i etterkant

Rom- og funksjonsprogram

  • Rom- og funksjonsprogram er en viktig del av første fase av et prosjekt, og danner grunnlaget for utforming av fysiske løsninger. Det er viktig at programmeringen ivaretar organisasjonens strategiske behov, brukernes nåværende behov og ser behovene i et fremtidsrettet perspektiv.

    • Oversettelse av organisasjonens behov og funksjonelle krav til et rom- og funksjonsprogram til bruk i et søke eller byggeprosjekt

    • Detaljert beskrivelse av rom og funksjoner som er nødvendige for å støtte organisasjonens nåværende og strategiske behov

    • Definisjon av krav til størrelser, kapasitet og utforming av rom, samt eventuelle tekniske eller sikkerhetsmessige krav

    • Kvalitetssikring av løsninger basert på rom- og funksjonsprogrammet

Fargepakke

  • Nye farger kan med enkle grep gi nytt liv til eksisterende lokaler, uten behov for ombygging.

    • Fargeplan som viser hvilke farger som skal hvor

    • Enkle interiørforslag

Strategiverksted

  • Å lage en arbeidsplasstrategi kan være utfordrende, hvor skal man starte? Dette verkstedet har fokus på å både gi innsikt til en ledergruppe eller prosjektgruppe, samt gi en kickstart på arbeidet mot nye kontorløsninger.

    • Ledergruppe eller prosjektgruppefokusert

    • Informere om muligheter, utfordre etablerte rammer og gi gruppen verktøy for å diskutere mulige arbeidsplass strategier

    • Tilpasses med 2-3 verksteder over en periode, eller intensivt med 2-3 fulle dager

    • Kan inkludere inspirasjonsbesøk hos andre bedrifter

    • Tilpasses organisasjonens behov

SMAP spørreundersøkelse

  • Nysgjerring på hvordan de ansatte bruker og trives i dagens løsninger? Mellomroms spørreundersøkelse fokuserer på spesifikke spørsmål om det fysiske og om jobbopplevelsen.

    • Fokus på fysiske faktorer, og i hvilken grad løsningene bidrar til samhandling og individuell produktivitet

    • Kvantitative registreringer, med mulighet for skriftlige kommentarer

    • Resultatene presenteres i statistiske oversikter og rapport

    • Kan benyttes som nullpunktsundersøkelse eller evaluering etter endring

    • Sammenligning med benchmark for undersøkelsen fra Mellomroms database

SMAP arealbruk

  • Kartleggingen gir innsikt i tilstedeværelse og kapasitetsutnyttelse i bygget, og vil kunne gi innsikt i type aktiviteter som gjennomføres i de ulike rom og sonene.

    • Øyeblikksbilde av arealbruk, kapasitet og tiltenkt bruk

    • Tellinger over en til to arbeidsuker

    • Beslutningsgrunnlag for tilpasninger i eksisterende eller fremtidig arbeidsplassløsning

    • Rapport med oversikt over resultater og en beskrivelse av betydningen av resultatene

    • Sammenligning mot benchmark for arealbruk fra Mellomroms database

Foredrag

  • Vi skreddersyr engasjerende, relevante og nyttige foredrag om arkitekturpsykologi, hjemmekontoret og arbeidsplassen til din organisasjons behov. Trenger du inspirasjon i ledergruppen, eller forskningsmessig forankring i organisasjonen - vi skreddersyr en foredragspakke til din organisasjons behov.

    • Hvordan skape tilstedeværelseslyst i kontoret etter korona?

    • Hvordan påvirker omgivelsene oss? Arkitekturpsykologen Oddvar Skjæveland om møtet mellom mennesket og det fysiske miljøet

    • Ledelse på den fysiske arbeidsplassen – hvordan ta en aktiv rolle i bruk og utvikling av fysiske kontorer

    • Det gode kontor – Kunnskap og forskning knyttet til kontorutvikling